söndag 5 augusti 2012

Underbart är kort!

Visst är det så att det som är underbart är oftast kort! Sommaren är ett säkert exempel. Denna sommaren känns för övrigt som om den aldrig riktigt började....
Jag och min familj har varit med om en riktig upplevelse. Vi har gjort en resa genom Sverige med stopp i Rättvik, Östersund och Falun. Vi har sett otroligt mycket, fjäll, dalar, renar och framförallt ett Sverige från sin bästa sida. Det började för flera år sedan när jag arbetade på en skola där vi hade tema Carl von Linné. Barnen visste inte vad Lappland var för något men de kunde väldigt mycket om Thailand och Grekland. Då tänkte jag att mina barn ska minsann få se Sverige. Sagt och gjort. Nu är resan gjord och det har varit fantastiskt! Vi har dock halva Sverige kvar....
Vi har kunnat ge våra barn ett sommarlov att minnas. Men det kan inte alla. Allt för många barn får gå hemma hela sommaren för att föräldrar måste arbeta, eller inte har råd med resor och utflykter. Detta måste vi motverka. Alla barn och ungdomar har rätt att få ett sommarlov att minnas. Barnfattigdomen måste bekämpas!

Denna sommaren har jag haft dålig koll på nyheterna. Har till viss del känts skönt att koppla ifrån men en viss abstinens har infunnits sig ibland. När vi kom hem så rasade nyheten i SMP om att Växjö kommun har dålig ekonomi och de gamla kommer inte få någon hemtjänst i framtiden. En och en halv månad efter kommunfullmäktige då budgeten togs, kommer den styrande alliansen på att ekonomin inte är bra. Men det är klart, Bo Frank var inte särskilt närvarande under budgetfullmäktige så han missade kanske hela oppositionens argumentation.
Klart är i alla fall att Växjö kommun behöver höja skatten för att välfärden ínte ska bli sämre. Jag kan inte begripa hur man kan säga att det är en principfråga att Växjö ska ha lägre skatt än riksgenomsnittet. Vad gynnar det vår kommun? Nu ska vi Socialdemokraterna gå ut på torg och gator och berättar hur det står till i vår kommun och hur vi vill göra i framtiden.  Väl mött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar