tisdag 11 september 2012

Från landsbygd till Arenastad via fritids

Härlig tisdagsmorgon! Jag tycker om alla dagar men idag var det riktigt skönt när jag cyklade med barnen till skolan. Hög och klar luft. Hösten är här!
Måste börja med att ge beröm till Centerpartiet. De hade en bra debattartikel i SMP idag angående utbyggnad av bredband på landsbygden. Jag håller helt med dem om att man måste satsa på att så många som möjligt som bor på landet kan få bredand. Detta för att landsbygden måste överleva. Det är inte bara storstadsregionerna som ska utvecklas utan hela Sverige!
Jag hoppas att socialdemokraterna i Växjö snart kommer igång med sitt arbete med att besöka orterna utanför Växjö. Det ska bara planeras upp ordentligt först.
Nu när jag är "vanlig" ledamot av fullmäktige ska jag försöka öka antalet motioner och interpellationer från socialdemokratera. Jag lämnade nyligen in en motion om att fritidshemmen behöver belysas i kommunen. SMP skrev en kort notis om detta och flera har påpekat att det var en bra idé. Jag menar att det är så mycket fokus på skolan och dess arbete att man har glömt bort fritidshemmets arbete. De gör ett mycket viktigt jobb men för att det också ska uppmärksammas behövs det en person som arbetar med utveckligen av fritids. Fritidshemmets verksamhet skiljer sig åt mellan skolorna och det är inte så konstigt, men kvaliten och att få möjligheten att utvecklas ska inte behöva vara olika. Inte i en skolstad som Växjö!
I fritidsnämnden är det diskussioner om pengar. Vem ska betala vad? Ett evigt tjatande om pengar som inte finns. Hoppas det blir en lösning i det närmaste för det tar på energin för alla när något inte fungerar. Vi gläds i alla fall åt alla invigningar på Arenastaden som har varit. Myresjöhus Arena och Fort nox Arena. Jag är imponerad av dessa hus! Riktigt roligt att få arbeta med detta. Hoppas det går bra för alla föreningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar