tisdag 20 mars 2012

Modiga skolpolitiker efterlyses!

Lärarförbundet brukar skriva att de efterfrågar modiga politiker. Det är nog inte lätt att hitta!  Jag ställer mig frågan, är jag modig? Svaret är ganska enkelt. Jag är modig. Jag ser brister och fel i skolan varje dag men också utvecklingsmöjligheter. Debatten handlar om 10.000 kr mer i månaden för lärarna. Är detta rimligt? Ja, kanske inte på en gång men det måste finnas en god löneutveckling även inom lärarkåren. Problemet som jag har är att vara både lärare och politiker. Man blir frustrerad när man ser att skolpolitikerna inte förstår lärarna och de bekymmer som finns idag. Det är här man måste våga! Säg att vi är beredda att öka lönerna för annars kommer vi inte ha några kompetenta lärare i framtiden, säg att den administrativa bördan ska minska för det hjälper inte eleverna att lärarna sliter ut sig på att skriva den ena analysen efter den andra. Se hur verkligheten kommer bli i framtiden om det får fortsätta! Det är snack och lite verkstad.
Socialdemokraterna i Växjö har skapat en skolkommission. I den medverkar både politiker och yrkesverksamma lärare. Jag önskar att de är modiga och hoppas att de kommer med konkreta förslag på hur skolan i Växjö ska gå framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar