tisdag 24 april 2012

Demokrati borta och hemma

Tiden springer iväg och jag kan konstatera att terminen snart är slut. Nu planerar lärarna sina sista veckor för att snabbt inse att man inte hinner med allt man skulle vilja göra. Jag skulle vilja arbeta med demokratifrågor med eleverna och jag blev väldigt inspirerad av det när jag förra veckan var i Stockholm på SKL:s Demokrtidag. EU-och demokratiminister Birgitta Olsson talade om hur arbetet med demokratifrågor går i EU. Sådär, kan man nog säga. Trots att EU har tydliga regler på vad demokrati är och ska vara finns det länder i unionen som inte följer dem. Olsson tog Ungern som exempel där man nu inte alls följer lagarna man instiftade för att få komma med i EU. Det finns alltså mycket att arbeta med inom EU men också i klassrummen i våra skolor.

Igår var det Fritidsnämnd och mitt första nämndsmöte som vice ordförande. Det var flera stora och viktiga ärenden på dagordningen. Fritidsnämnden har ett beräknat underskott på 5 miljoner kr 2012. Trots detta vill man bygga ny parkering vid simhallen för 2,2 miljoner kr. För att täcka kostanderna ska det införas p-avgift. Detta tycker S och V inte om! Vi vill inte att kunderna ska betala för den nya parkeringen och vi tycker inte att Fritidsnämnden ska hålla på med parkeringar. Vi yrkade därför återremiss med motiveringen att man skulle fortsätta förhandla med tekniska som kan detta med p-platser i kommunen. Vi förlorade så klart! Det är politik, nu får vi gå vidare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar