Motiveringen är att
det är viktigt att föräldrarna få veta hur eleverna ligger till. Den motiveringen, anser jag, visar enbart på att utbildningsministern
okunskap om hur det ser ut och fungerar i dagens skola.
Själv fick jag betyg ifrån första klass, då förstår ni hur
gammal jag är, det var dåtidens skola.
Men då fanns det inga planerade samtal med föräldrar eller
kontinuerliga kontakter med desamma. Idag vet både elever och föräldrar hur eleverna
ligger till och vad de behöver göra för att nå kunskapsmålen. Tror man
verkligen som utbildningsminister att det är endast betygen som generera till
höjda kunskapsmål, för så verkar det. Men det är ingen lösning. Det är ju att
gå tillbaka 50 år. Ge barnen istället en möjlighet till inspiration till lusten
av att lära sig.
Alla barn skall känna glädje inte ett misslyckade när de går
hem ifrån skolan. Inga betygssystem i världen hjälper om det inte ges
förutsättningar för varje elev att lyckas.
Marie-Louise Gustafsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar